feature 2 Artykuł

Trójkołowce elektryczne – hit czy kit?

02 marzec 2024 r.

Trójkołowce elektryczne – hit czy kit?

Czy trójkołowce elektryczne, które stosunkowo od niedawna są obecne na polskim rynku elektromobilnym, mają szansę stać się hitem i zdobyć jeszcze więcej klientów? Czy jest to tylko przejściowa moda, bez widoków na przyszłość? 

Jak rozpoznać trójkołowiec elektryczny?

Trójkołowiec elektryczny, jak sama nazwa wskazuje, to pojazd napędzany silnikiem elektrycznym, zasilany akumulatorem i poruszający się na trzech kołach. Jednak nie wszystko, co jeździ na trzech kołach, można zaliczyć do trójkołowców. Nie są nimi na pewno motocykle z boczną przyczepą. W świetle przepisów Prawa o ruchu drogowym motocykl jest trójkołowcem tylko wtedy, kiedy dwa z jego kół są bliźniacze i umieszczone na jednej osi, w odległości minimum 46 cm od siebie.

Trójkołowce elektryczne – istny galimatias

Ponieważ pomysłowość ludzka nie zna granic, więc i elektryki na trzech kołach prezentują najróżniejsze rozwiązania techniczne. Czego tu zatem nie mamy? Trójkołowce z dwoma kołami z tyłu, ale i w odwrotnej konfiguracji. Trójkołowce elektryczne przybierają konstrukcje na bazie roweru, motocykla i skutera. Te ostatnie – trójkołowe skutery elektryczne – są najpopularniejsze na rynku i to właśnie one mają największe szanse na dalszy rozwój. I to o nich głównie będzie tu mowa.  

Trzy koła tylko dla seniorów? 

Krąży mit, że trójkołowe skutery elektryczne nadają się wyłącznie dla seniorów, ewentualnie dla osób z niepełnosprawnością. Że jazda jednośladem wymaga większej sprawności fizycznej i wprawy, więc trzecie koło dodano dla osób, które mają problemy z zachowaniem równowagi w czasie jazdy. Faktycznie, trójkołowce cieszą się wzięciem wśród wspomnianej kategorii klientów, ale nie znaczy to, że nie są popularne wśród użytkowników młodych i w pełni sprawnych. Jakie są przyczyny popularności tych pojazdów?

Nie emitują spalin

Ostatnio głośno się zrobiło o planowanych w polskich miastach strefach czystego transportu, które mają przeciwdziałać szkodliwemu dla zdrowia mieszkańców smogowi. Polska jest w niechlubnej czołówce krajów europejskich pod względem ilości samochodów na 1000 mieszkańców. Bije też rekordy, jeśli chodzi o udział pojazdów używanych w ruchu drogowym; wiele z nich liczy ponad 20 lat. W porównaniu z samochodami napędzanymi silnikiem spalinowym, trójkołowe skutery elektryczne są dużo czystsze i przyjazne środowisku. Jako pojazdy elektryczne nie emitują szkodliwych dla zdrowia spalin do atmosfery.

Spory wydatek na starcie, ale…

Fakt, że na początek trzeba trochę wyłożyć. Na taki trójkołowy skuter elektryczny, w zależności od rozmiarów, konstrukcji i standardu, trzeba wydać obecnie od kilku do trzydziestu paru tysięcy złotych. Jednak w trakcie eksploatacji inwestycja zwraca się z nawiązką. W końcu to elektryk. Wiele rządów na świecie świadczy dotacje, zarówno dla producentów, jak i nabywców elektryków, również tych na trzech kołach. Wystarczy wspomnieć o uruchomionym w Polsce, mniej więcej dwa lata temu, programie „Mój elektryk”.

Łatwe i tanie w utrzymaniu

Trójkołowe skutery elektryczne są nieporównanie prostsze w konstrukcji od pojazdów z silnikami spalinowymi. I, co za tym idzie, łatwiejsze w codziennej eksploatacji. I dużo tańsze! Nie wymagają wymiany oleju, filtrów czy świec zapłonowych. Trójkołowca można po prostu doładować w warunkach domowych i właśnie takie rozwiązanie wychodzi najtaniej. Największe oszczędności robimy, ładując naszego “elektryka” w domu - wtedy można liczyć nawet 6 złotych za 100 km. Przy wciąż rosnących cenach paliw to czysty zysk. A jeżeli mamy nadwyżkę z własnej fotowoltaiki to jeździmy za free. 

Dziecinnie proste w obsłudze

Elektryki nie mają sprzęgła i skrzyni biegów. Kieruje się nimi wyłącznie przy pomocy rąk, które obsługują manetki i przyciski. Trzecie koło czyni jazdę bardziej stabilną w porównaniu z jednośladami, eliminuje ryzyko wywrotki na wirażu, czy w czasie raptownego nawet zawracania do tyłu. To sprawia, że są takie popularne jako środek transportu dla osób z pewnymi dysfunkcjami ruchu oraz dla seniorów.

Przyjemnie i komfortowo

W odróżnieniu od pojazdów z silnikiem spalinowym, trójkołowe skutery elektryczne wytwarzają minimum hałasu i wibracji, przez co jazda staje się prawdziwą przyjemnością. Wiele z nich ma na wyposażeniu nowoczesne udogodnienia, takie jak tylny bieg z kamerą cofania, wygodne fotele z regulowanym oparciem i podłokietnikami, czy blokadę kierownicy. Jeszcze więcej gadżetów można znaleźć w modelach zabudowanych, co upodabnia je do samochodów. Mamy więc tu klimatyzację, alarm, czy szyberdach na upały. 

Na każdą pogodę

Trójkołowe skutery elektryczne to mnóstwo rozwiązań technicznych, duża inwencja i niespożyta pomysłowość designerska. Sporą część z nich stanowią trójkołowe skutery zabudowane, przypominające standardem miniaturowe samochody, np. Smarta. To właśnie one - zabudowane trójkołowce elektryczne - nadają się w zasadzie na wszelkie warunki pogodowe. Wyposażone są zarówno w system ogrzewania na zimowe mrozy, jak i w chłodny nawiew w letnie upały. Świetnie radzą sobie z opadami atmosferycznymi, dzięki wycieraczkom na szybach. I oczywiście mają zabudowaną karoserię, która chroni zarówno przed opadami, jak i przed letnim skwarem. W niektórych modelach zamontowano szyberdach na upalne dni.  

Zajmują mało miejsca

Zmorą polskich miast są uliczne korki. Aż sześć naszych miast znalazło się wśród 100 najbardziej zakorkowanych miejsc na świecie. Dlaczego by nie zaczerpnąć inspiracji z krajów dalekowschodnich, gdzie różnego rodzaju pojazdy trójkołowe, np. tajskie tuk-tuki czy indyjskie e-riksze, służą do transportu towarów i pasażerów po krętych, wąskich uliczkach? Kompaktowa na ogół konstrukcja trójkołowych skuterów elektrycznych sprawia, że znakomicie nadają się do jazdy, przede wszystkim po mieście. Dzięki nim można się ustrzec stania w uciążliwych korkach. Nie zajmują zbyt wiele miejsca również przy parkowaniu.

Za krótki zasięg?

Wśród tylu pozytywów, które padły tu na temat trójkołowych skuterów elektrycznych, trzeba wspomnieć o ich jednej słabej stronie. Wielu użytkowników trzech kółek obawia się bowiem o ich zasięg. Ile przejadą na jednym doładowaniu? Nie zależy to wyłącznie od pojemności baterii. Przyczyną tego może być zbyt forsowna jazda oraz fakt, że wiele modeli dostępnych na rynku korzysta z zamontowanej fabrycznie baterii kwasowej. Jest na to sposób! Centrum Serwisowe Electricall oferuje wymianę baterii kwasowej na bardziej żywotną, litowo-jonową.

Podsumujmy. Trójkołowe skutery elektryczne mogą być skutecznym remedium na problemy, z jakimi borykają się współczesne miasta: smog i korki uliczne. Jako pojazdy są stosunkowo łatwe w obsłudze i tanie w eksploatacji, dzięki czemu mogą zyskać szerokie spektrum klientów.  

Jakie modele oferujemy? 

Jeśli powyższe argumenty przekonały Cię do zakupu trójkołowego skutera elektrycznego, pewnie zastanawiasz się, jakie modele tych pojazdów są dostępne na naszym rynku. Czołowymi producentami elektrycznych skuterów trójkołowych w Polsce są Iamelectric z Domaszczyna pod Wrocławiem oraz Electroride z siedzibą główną w Krakowie. Wśród modeli zabudowanych trójkołowców elektrycznych, będących aktualnie w produkcji i jednocześnie dostępnych na zamówienie w Electricall, można wymienić:

Iamelectric Dory Lithium

Iamelectric Nemo

Iamelectric Dory

Iamelectric Flipper

Iamelectric TukTuk

Electroride Frost

zobacz również

feature 2 Poradnik
Jak wybrać elektryczną hulajnogę
Jak wybrać elektryczną hulajnogę, czyli podstawowe parametry i ich znaczenie. [aktualizacja tekstu - 27 styczeń 2022] Główny problem z trafnym wyborem i zakupem elektrycznej hulajnogi w internecie polega na tym, że na zdjęciu tania zabawka dla dzieciaka wygląda łudząco podobnie do profesjonalnego, wysokiej klasy sprzętu, którym możemy przejechać wiele tysięcy kilometrów i będzie nam służył przez długie lata. Wyzwanie jest tym większe, że rynek jest już zalany mnogością ofert, a jednocześnie na tyle młody, że większość poszukujących błądzi tutaj niczym we mgle starając się dokonać trafnego i racjonalnego finansowo wyboru. Mam nadzieję, że ten artykuł będzie przydatnym drogowskazem dla tych z was, którzy chcą dokonać wyboru świadomego i adekwatnego do swoich potrzeb. Omówimy po kolei  najważniejsze parametry hulajnogi elektrycznej oraz ich praktyczne znaczenie. Bez względu na to czy planujesz zamówić swój sprzęt przez internet (dopytaj wtedy koniecznie o warunki serwisu sprzętu) czy też wybrać się do lokalnego salonu sprzedaży - warto żebyś wiedział co dla Ciebie będzie ważne i na co masz zwrócić uwagę: Solidność konstrukcji, jakość wykonania Takiego parametru nie znajdziecie w żadnej specyfikacji jednak jest on absolutnie kluczowy i dlatego omówimy go na samym wstępie. Nie ma niezawodnej metody na odróżnienie dobrej jakości sprzętu o ładnie wyglądającej imitacji, jednak pierwszym wyznacznikiem może być tutaj cena. W szczególności tanie “okazje” internetowe niezwykle rzadko okazują się trafnym zakupem. Warto wiedzieć, że (1) chińskie fabryki opanowały do perfekcji produkcję podróbek oraz (2) właściciele największych marek często świadomie zlecają produkcję tego samego produktu fabrykom drastycznie różniącym się jakością i kosztem produkcji. Takie produkty co do zasady przeznaczane są na rynki o innych wymaganiach jakościowych i zasobności portfela. Jeśli więc widzisz markową hulajnogę w wyjątkowo "okazyjnej" cenie - zachowaj czujność. W szczególności kanał sprzedaży internetowej boryka się tutaj z graczami nastawionymi na szyką sprzedaż i łatwy zysk. W przypadku sprzedaży w stacjonarnych salonach sprzedaży problem ten w praktyce nie istnieje ponieważ: (1) klient może dużo łatwiej przed zakupem zauważyć szczegóły świadczące o niskiej jakości wykonania, (2) salon buduje długofalowo swoją markę na rynku lokalnym i najzwyczajniej w świecie nie opłaca mu się wprowadzać produktów kiepskiej jakości.  Waga i rozmiary Te parametry są decydujące jeśli chodzi o przewidywany sposób korzystania z hulajnogi. Jeśli potrzebujesz podręcznego urządzenia, które złożysz i zabierzesz wszędzie ze sobą nie martwiąc się o miejsce do jego parkowania - szukaj lekkich konstrukcji kompaktowych o wadze w okolicach 10 kg. Taką hulajnogę swobodnie wrzucisz do bagażnika samochodu, zabierzesz ze sobą do biura czy nawet zmieścisz pod stolikiem w kawiarni. Jeśli bliższy Ci jest styl użytkowania roweru czy skutera możesz spokojnie rozważyć cięższe konstrukcje z większymi kołami. Koła Rozmiar ma znaczenie. Średnica i rodzaj kół to podstawowy czynnik decydujący o komforcie i bezpieczeństwie jazdy i możliwych zastosowaniach elektrycznej hulajnogi. Tanie, lekkie konstrukcje mają zazwyczaj małe kółka 5 calowe, które świetnie nadają się do jazdy po idealnie gładkim asfalcie lub betonie  ...i w praktyce tylko tam. Jazda po kostce chodnikowej, nawet równo ułożonej, jest już mało komfortowa a przeciętnej jakości chodnik może stanowić wręcz zagrożenie dla użytkownika takiej hulajnogi. Optymalnym rozwiązaniem dla lekkich konstrukcji kompaktowych jest średnica kół 8 - 8,5 cali z pompowanymi oponami. Jeśli większość twoich tras będą stanowiły ścieżki asfaltowe ale chcesz bez obawy wjechać też na kostkę czy niezbyt idealnie ułożone płyty chodnikowe na tekich kółkach już dasz radę. Jeśli bardziej cenisz sobie komfort i bezpieczeństwo jazdy niż łatwość chowania hulajnogi do bagażnika warto jednak rozważyć wybór kół pompowanych o średnicy 10 cali lub większej. Koła o małych średnicach (poniżej 8 cali) zazwyczaj nie mają pompowanych opon i służą do jazdy po idealnie gładkich powierzchniach, do "normalnego" użytku stosuje się koła minimum 8 calowe przy czym koła pełne, bez pompowanej opony stosowane są tylko w konstrukcjach z dodatkową amortyzacją. Koła pełne mają gorszą przyczepność, bardzo słabo amortyzują drgania i generalnie nie zaleca się ich stosowania jeśli konstrukcja hulajnogi nie posiada dodatkowej amortyzacji (o tym poniżej). Zalety koła pełnego to nieco mniejsze zużycie energii oraz brak niebezpieczeństwa przebicia opony/dętki  - w naszej bilans korzyści i problemów przemawia jednak zdecydowanie na korzyść kół pompowanych.  Amortyzatory Lżejsze konstrukcje nie mają amortyzowanych kół co jest dopuszczalne jeśli mamy pompowane koła o średnicy minimum 8 cali a optymalnie 10 cali. W droższych i cięższych konstrukcjach stosowana jest dodatkowo amortyzacja obu kół (tylko nieliczne konstrukcje mają amortyzację jednego koła). Amortyzacja bez wątpenia dodatkowo poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli decydujemy się na droższą i cięższą hulajnogę amortyzatory są właściwie tutaj standardem. Warto wówczas jednak w praktyce przetestować i porównać różne modele ponieważ jakość pracy amortyzacji bardzo mocno związana jest z wagą użytkownika. Sztywne zawieszenie będzie słabo pracować z lekkim użytkownikiem, niektóre konstrukcje mają możliwość regulacji sztywności zawieszenia inne mają stałe parametry i wtedy warto dobrać odpowiedni model do swojej wagi. Należy pamiętać, że właściwie dobrane amortyzatory nie tylko podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy ale też znacząco poprawiają żywotność urządzenia chroniąc przed drganiami tak ważne elementy jak bateria czy elektroniczne układy sterujące. Zasięg na jednym ładowaniu baterii Pojemność bateria jest istotnym czynnikiem kosztowym przy zakupie elektrycznej hulajnogi, warto więć ją dobrac optymalnie. Podstawowa sugestia jest taka żeby dobrać zasięć baterii jako 200%-300% przewidywanego dziennego dystansu. Dlaczego? Pełne ładowanie baterii trwa kilka godzin więc dobrze jest mieć zapas energii na cały dzień i podłączać do ładowarki dopiero wieczorem. Dwukrotny zapas zasięgu przyda się na niekorzystne warunki (wiatr, niska temperatura) oraz na sytuacje losowe gdy trzeba pojechać dalej. Poza swobodą użytkowania taki zapas pojemności będzie dodatkowo bardzo korzystny dla żywotności baterii, która znacząco się poprawia jeśli bateria nie jest zbyt głęboko rozładowywana i "nie męczy" się zbytnio podczas pracy. Jeśli zapewnienie zapasu zasięgu na cały dzień jest niemożliwe lub zbyt kosztowne to możemy jednak zaplanować doładowawywanie hulajnogi w ciągu dnia - np. bezpośrednio po przyjechaniu pracy podłączamy ją do gniazdka. Tak przy okazji - ładowarka do hulajnogi elektrycznej jest wielkości ładowarki do laptopa, można ją więc spokojnie zabrać ze sobą do pracy, albo zakupić dodatkową jeśli ładowanie w dwóch miejscach będzie częste. W konteście łądowania w biurze z kolei warto nadmienić, że zużycie energii na ładowanie hulajnogi elektrycznej jest bardzo małe - średni koszt jednego pełnego ładowania hulajnogi elektrycznej to około 20 groszy.  Czas ładowania baterii Ten parametr będzie dla Ciebie ważny tylko wtedy gdy zasięg na jednym ładowaniu nie wystarcza Ci na cały dzień. Jeśli na przykład Twój scenariusz jest taki, że po przyjeździe do biura potrzebujesz doładować baterię by mieć zapas na drogę powrotną, czy dodatkowe kursy po mieście, zwróć uwagę czy czas potrzebny na doładowanie do pełna pozwoli Ci swobodnie korzystać z tego urządzenia w ciągu dnia. Czas pełnego ładowania baterii wynosi pomiędzy 2 a 8 godzin i należy pamiętać, że dotyczy on sytuacji gdy mamy baterię całkowicie rozładowaną. Jeśli bateria nie jest całkowicie rozładowana  rzeczywisty czas będzie odpowiednio krótszy. Moc silnika To parametr, który decyduje o tym jak szybka i dynamiczna jest nasza hulajnoga, jak sobie poradzi przy danej masie użytkownika z podjazdem pod górę czy z jazdą pod wiatr. Teoretycznie moc silnika decyduje też o prędkości maksymalnej ale z racji ograniczeń prawnych jakie weszły w Polsce w 2021 roku (obowiązek ograniczenia do 20 km/h) ten wątek pominiemy tutaj milczeniem.  Podstawowa, najczęściej spotykana moc silnika w hulajnogach elektrycznych to 250W. Taki silnik wystarczy żeby osobę o masie do 100 kg na w miarę płaskiej powierzchni transportować w prędkościami do 20/25 km/h. Nie są to demony przyspieszenia, zazwyczaj zwalniają w widoczny sosób na podjazdach a przy cięższych osobach czy też przy mocnym wietrze czołowym mogą wręcz odmówić chwilowo dalszej współpracy. Jeśli budżet na to pozwala warto więc wybrać nieco mocniejszy silnik, chociażby 300W zamiast standardowej 250-tki. Pamiętajcie że zapas mocy w silnku nie wpłynie znacząco na zużycie energii, on się po prostu przyda w trudniejszych warunkach - a na zużycie energii wpływa przede wszytskim technika jazdy. Im mocniejszy silnik tym ważniejsze jest posiadanie mechanizmu odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Jest to tzw. system KERS, który w  mocniejszych hulajnogach jest standardem a w przypadku silników do 250W jest z kolei bardzo rzadko stosowany gdyż jest tam mało wydajny. Prędkość maksymalna Teoretycznie wartość tego parametru powinna zostać ujednolicona gdyż regulacje prawne wprowadzone w 2021 roku w Polsce wprowadziły obowiązaek konstrukcyjnego ograniczenia prędkości do 20 km/h. Jednak wielu producentów nawet jeśli spełnia wymagany prawem obowiązek "zablokowania prędkości" , podaje nadal pierwotną konstrukcyjną prędkość maksymalną pojazdu przed zablokowaniem. Ten parametr przestał więc stonowić dla użytkowników praktyczne znaczenie poza sytuacjami gdy: (1) stanowi on dla nas pewien wyznacznik ogólnej jakości konstrukcji (2) zamierzamy kożystać ze sprzętu w miescach/okolicznościach wyłączonych z przepisów polskiego prawa o ruchu drogowym.  Maksymalne obciążenie Dobranie odpowiedniego modelu do swojej wagi jest bardzo ważne. Ten parametr określa maksymalną wagę powyżej, której konstrukcja hulajnogi może ulec uszkodzeniu lub szybkiemu zużyciu. Standardem jest obciążenie do 100 kg, mocniejsze hulajnogi ogólnie dostępne w sprzedaży mają obciązenie do 120 kg. Osoby cieższe muszą szukać specjalnych modeli sprowadzanych zazwyczaj na zamówienie. Poza maksymalnym obciązeniem osoby ważące powyżej 80 kg powinny też brać poprawkę na wcześniej opisane parametry dotyczące osiągów i tak dobrać model by zapewnić sobie odpowiedni zapas mocy silnika, wydajności baterii, zasięgu - lub też pogodzić się z faktem że w ich przypadku osiągi te będą niższe. *** Andrzej Lesiak
feature 2 Poradnik
Praktyczne porady dla amatora lekkiej, elektrycznej jazdy po mieście
Jeśli planujesz przesiadkę z samochodu czy komunikacji publicznej na hulajnogę elektryczną wiele rzeczy miło i pozytywnie Cię zaskoczy. Aby te niespodzianki związane ze zmianą sposobu poruszania się po mieście, były głównie pozytywne, trzeba jednak przemyśleć i zadbać o kilka praktycznych aspektów. Co z teczką, torbą, torebką? Podróżowanie elektryczną hulajnogą z torbą lub torebką zawieszoną na ramieniu dosyć niewygodne a teczką w ręku po prostu niemożliwe. Decydując się na zmianę środka transportu trzeba więc zamienić swoją elegancką torbę lub biznes teczkę na równie elegancki biznes plecaczek. Jeśli twój styl ubioru jest swobodny możesz zastosować coś z oferty sportowej czy turystycznej, jednak pozytywnie sprawdzone są też bardziej eleganckie plecaki, które świetnie się komponują się u panów nawet z marynarką  - poszukaj w naszej ofercie lub samodzielnie pod hasłem “plecak na laptopa” Co z parkowaniem? Jeśli wybierzesz lekki, kompaktowy model problem parkowania po prostu nie istnieje ponieważ składasz ją, bierzesz do ręki i po prostu zabierasz ze sobą - do biura, urzędu, czy nawet do kawiarni. Większe i cięższe modele mają już wymagania parkingowe zbliżone do rowerów więc potrzebne będzie odpowiednio przystosowane miejsce i przyda się jakaś rowerowa kłódka do zabezpieczenia przed kradzieżą. Możesz również wybrać model posiadający fabryczne zabezpieczenia takie jak uruchomienie na indywidualny kod PIN czy śledzenie lokalizacji przez GPS. Co z deszczem? Generalnie trzeba powiedzieć, że deszcz nie sprzyja podróżowaniu elektryczną hulajnogą. W mocno deszczowy dzień najlepiej zostawić ją w domu na zasłużony odpoczynek i wybrać inny środek transportu. Jeśli jednak wystąpi przelotny deszcz, czy zmiana pogody zaskoczy nas w trakcie dnia jest kilka praktycznych sposobów by nie stanowiło to większego problemu. Po pierwsze w trakcie zakupu upewnij się czy twój model może być użytkowany w czasie deszczu. Większość dostępnych na polskim rynku modeli niestety nie jest odpowiednio zabezpieczonych i jeśli taki kupisz to dalsza część tego akapitu jest dla ciebie zbędna :) Jeśli masz model, któremu deszcz nie taki straszny to wystarczy już zadbać tylko o siebie - dobrze sprawdzi się tutaj lekka, cieniutka kurtka ortalionowa (nie foliowa!) którą można złożyć do kompatkowych rozmiarów i schować gdzieś na stałe w jednej z kieszonek plecaczka. Uwaga! Pamiętajcie, że nawet po lekkim  deszczu przyczepność kółek hulajnogi drastycznie spada! Trzeba jechać dużo wolniej unikać “składania się” na zakrętach i ostrego hamowania. Dotyczy to w szczególności posiadaczy pełnych (nie pompowanych) kółek. *** Andrzej Lesiak
feature 2 Artykuł
5 powodów by zamienić auto na elektryczną hulajnogę
Czy warto zamienić samochód na elektryczną hulajnogę? A czemu właściwie na hulajnogę a nie na rower albo inny lekki pojazd? Jest ku temu kilka praktycznych powodów. Czas Własny samochód to symbol wygody i luksusu. Jednak gdy w grę wchodzi podróżowanie po zakorkowanym mieście przestaje już być tak wygodnie i luksusowo a zamiast tego zjawia się nerwowość i poczucie marnotrawienia czasu, który można by spędzić lepiej i ciekawiej. A ponieważ godziny dojazdu do pracy pokrywają się z korkowym szczytowaniem miasta, to spędzamy sporo czasu uwięzieni w tym  naszym symbolu dobrobytu ...i przychodzą nam pewnie do głowy myśli “Czy aby na pewno o to chodziło?”. A tymczasem okazuje się, że zmiana “pasa ruchu” z ulicy na ścieżkę rowerową czy nawet chodnik często przyniesie znaczące skrócenie czasu dojazdów. Jak do tego dodamy czas zaoszczędzony na szukanie miejsca parkingowego, obsługę parkometru czy chociażby samo dojście z parkingu do biura to wyniki są wręcz zadziwiające. Dla przykładu, w średnio zakorkowanym mieście jakim jest Rzeszów, samochodowa "procedura" przybycia do pracy odległej o 5 kilometrów zajmuje od 20 do 45 minut - w zależności od tego jak bardzo zakorkowany odcinek i jak kłopotliwe jest parkowanie w pobliżu biura. Wybierając elektryczną hulajnogę dotrzemy zawsze na miejsce w ciągu 15 minut, a ponieważ urządzenie jest lekkie i składane więc po prostu zabieramy je ze sobą unikając wszystkich procedur i kosztów parkowania. Pieniądze A skoro o kosztach mowa - tu się dopiero zaczynają ciekawe porównania. Czy wiecie, że koszt prądu do przejechania 100 km elektryczną hulajnogą to 50-60 groszy? Samochód spalinowy na przejechanie 100 km w korkach będzie potrzebował minimum 10 litrów paliwa, więc koszt tankowania wyniesie nas  50-60 zł. Tak więc jeśli chodzi o "paliwo" mamy na starcie 100-krotne oszczędności. Z drugiej strony wiemy, że koszty paliwa, w przypadku samochodu używanego, na krótkich dystansach stanowią zaledwie niewielki procent kosztów jego eksploatacji. Spójrzmy więc na temat kosztów dojazdu do pracy całościowo. Powiedzmy, że mamy w rodzinie jeden samochód i rozważamy zakup i utrzymanie drugiego auta do jazdy po mieście - głównie na dojazdy do pracy. Roczne koszty eksploatacji średniej klasy samochodu miejskiego szacuje się na poziomie 15 tys zł i nawet jak jeździmy tylko do pracy to nie chce być taniej ponieważ wartość auta spada, ubezpieczenia kosztują, parkingi kosztują, przeglądy i badania okresowe trzeba robić... Już za 1/5 rocznych kosztów utrzymania samochodu możemy kupić dobrej jakości hulajnogę elektryczną, która rewelacyjnie spełni swoją rolę jako środek transportu od wczesnej wiosny do późnej jesieni a zaoszczędzone pieniądze z nawiązką pozwolą nam np. na luksus swobodnego skorzystania z taxi, bolta lub car sharingu za każdym razem gdy będziemy tego potrzebować. Policzcie sobie - ile razy w roku musielibyście zadzwonić po taksówkę i jak daleko nią pojechać żeby wydać wszystkie, zaoszczędzone właśnie 15 tysięcy złotych. Do tej pory w Polsce niewiele osób tak to liczy i tak to widzi, ponieważ mamy bardzo mocno zakorzenioną potrzebę posiadania. Jak kupimy sobie kolejne auto za kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy złotych i to auto jest “nasze” - to mamy tak mocny powód do dumy, że zasłania on całkowicie logikę i ekonomię przedsięwzięcia. Elektryczna hulajnoga zamiast kolejnego auta w rodzinie może być bardzo logiczną i praktyczną alternatywą, na której wszyscy skorzystają - z kierowcami taksówek włącznie :)     Wygoda Oto kilka dodatkowych powodów, które czynią właśnie hulajnogę elektryczną faworytem wsórd lekkich pojazdów miejskich: Zawsze pod ręką - składasz i zabierasz ze sobą do biura, do sklepu, restauracji, na wywiadówkę do szkoły, nawet jak jedziesz autem w trasę to wrzucasz do bagażnika by skorzystać na miejscu, bo tam przecież też mogą zaskoczyć Cię korki, w których stać nie warto. Zapomnij o pocie i zmiętym ubraniu - często przeszkodą do przesiadki z samochodu na rower jest obawa w jakim stanie dotrze na miejsce nasze ciało i ubranie, tutaj mamy łatwiej bo wysiłek fizyczny jest niewielki a pozycja stojąca zdecydowanie lepiej współgra z naszym nawet najbardziej eleganckim ubraniem. Warto by jednak zamienić torbę/torebkę trzymaną w ręce czy na ramieniu na jakiś elegancki plecaczek, który spełni Twoje wymagania co do stylu a jednocześnie będzie praktyczny i bezpieczny podcas jazdy hulajnogą. Stabilna, bezpieczna jazda - mamy obecnie wysyp różnych lekkich pojazdów elektrycznych, od elektrycznych rolek, deskorolek po samobalansujące pojazdy jedno i dwukołowe, jednak żadna z tych propozycji nie sprawdza się w praktyce jako poważny kandydat na urządzenie transportu osobistego. Podsumowując, elektryczna hulajnoga ma większych i cięższych konkurentów (rowery, rowery elektryczne, segway-e), z którymi wygrywa swoją lekkością i podręcznością oraz konkurentów lekkich, którymi z kolei wygrywa w aspektach bezpieczeństwa. Frajda O tym, że jazda elektryczną hulajnogą sprawia dużo przyjemności nie będę za dużo pisał. Po prostu  zapewniam Was, że tak jest i gorąco zachęcam do skorzystania z pierwszej okazji by to sprawdzić osobiście. Powiem Wam tylko tyle, że od 2017 roku, kiedy to przesiadłem się z samochodu na elektryczną hulajnogę jest ona nieprzerwanie moim faworytem wśród wszelkich poysłów na przemieszczanie się po mieście.   Planeta Naukowcy badający klimat od wielu lat biją na alarm, że działania człowieka powodują poważne zmiany klimatyczne, oraz, że czekają nas bardzo trudne czasy jeśli nie dokonamy m.in. radykalnych redukcji emisji spalin! Ich przewidywania niestety z każdym kolejnym rokiem bezlitośnie się potwierdzają, a większość z nas wciąż niestety problem bagatelizuje. Mamy naprawdę sporo do zrobienia w tym zakresie. Oczywiście Twoja przesiadka z samochodu na hulajnogę nie uratuje planety.  Jeden człowiek nie może... zmienić polityki klimatycznej swojego rządu, czy rządów wszystkich krajów świata. Jeden człowiek może jednak podjąć kilka konkretnych, odpowiedzialnych  osobistych decyzji i w ten sposób stać się nauczycielem, źródłem inspiracji i dobrym przykładem dla najbliższego otoczenia. Decyzja o 100 krotnej redukcji swojego wkładu w emisję CO2 związanego z dojazdami do pracy może być bardzo ważnym pierwszym krokiem, który będzie też sygnałem i inspiracjądla innych. Oczywiście nie możemy na tym poprzestać, ale od czegoś trzeba zacząć. Możesz zacząć od przesiadki z auta na elektryczną hulajnogę. Ale na tym nie poprzestawaj!  *** Tak więc.... jeśli przynajmniej część z powyższych argumentów trafia do Ciebie, zapraszamy do odwiedzenia jednego z naszych salonów i rozpoczęcia swojej osobistej przygody z elektryczną hulajnogą.  Możesz zacząć od opcji: Wypróbuj zanim kupisz