Trójkołowce elektryczne – hit czy kit?
Czy trójkołowce elektryczne, które stosunkowo od niedawna są obecne na polskim rynku elektromobilnym, mają szansę stać się hitem i zdobyć jeszcze więcej klientów? Czy jest to tylko przejściowa moda, bez widoków na przyszłość?
Jak rozpoznać trójkołowiec elektryczny?
Trójkołowiec elektryczny, jak sama nazwa wskazuje, to pojazd napędzany silnikiem elektrycznym, zasilany akumulatorem i poruszający się na trzech kołach. Jednak nie wszystko, co jeździ na trzech kołach, można zaliczyć do trójkołowców. Nie są nimi na pewno motocykle z boczną przyczepą. W świetle przepisów Prawa o ruchu drogowym motocykl jest trójkołowcem tylko wtedy, kiedy dwa z jego kół są bliźniacze i umieszczone na jednej osi, w odległości minimum 46 cm od siebie.
Trójkołowce elektryczne – istny galimatias
Ponieważ pomysłowość ludzka nie zna granic, więc i elektryki na trzech kołach prezentują najróżniejsze rozwiązania techniczne. Czego tu zatem nie mamy? Trójkołowce z dwoma kołami z tyłu, ale i w odwrotnej konfiguracji. Trójkołowce elektryczne przybierają konstrukcje na bazie roweru, motocykla i skutera. Te ostatnie – trójkołowe skutery elektryczne – są najpopularniejsze na rynku i to właśnie one mają największe szanse na dalszy rozwój. I to o nich głównie będzie tu mowa.
Trzy koła tylko dla seniorów?
Krąży mit, że trójkołowe skutery elektryczne nadają się wyłącznie dla seniorów, ewentualnie dla osób z niepełnosprawnością. Że jazda jednośladem wymaga większej sprawności fizycznej i wprawy, więc trzecie koło dodano dla osób, które mają problemy z zachowaniem równowagi w czasie jazdy. Faktycznie, trójkołowce cieszą się wzięciem wśród wspomnianej kategorii klientów, ale nie znaczy to, że nie są popularne wśród użytkowników młodych i w pełni sprawnych. Jakie są przyczyny popularności tych pojazdów?
Nie emitują spalin
Ostatnio głośno się zrobiło o planowanych w polskich miastach strefach czystego transportu, które mają przeciwdziałać szkodliwemu dla zdrowia mieszkańców smogowi. Polska jest w niechlubnej czołówce krajów europejskich pod względem ilości samochodów na 1000 mieszkańców. Bije też rekordy, jeśli chodzi o udział pojazdów używanych w ruchu drogowym; wiele z nich liczy ponad 20 lat. W porównaniu z samochodami napędzanymi silnikiem spalinowym, trójkołowe skutery elektryczne są dużo czystsze i przyjazne środowisku. Jako pojazdy elektryczne nie emitują szkodliwych dla zdrowia spalin do atmosfery.
Spory wydatek na starcie, ale…
Fakt, że na początek trzeba trochę wyłożyć. Na taki trójkołowy skuter elektryczny, w zależności od rozmiarów, konstrukcji i standardu, trzeba wydać obecnie od kilku do trzydziestu paru tysięcy złotych. Jednak w trakcie eksploatacji inwestycja zwraca się z nawiązką. W końcu to elektryk. Wiele rządów na świecie świadczy dotacje, zarówno dla producentów, jak i nabywców elektryków, również tych na trzech kołach. Wystarczy wspomnieć o uruchomionym w Polsce, mniej więcej dwa lata temu, programie „Mój elektryk”.
Łatwe i tanie w utrzymaniu
Trójkołowe skutery elektryczne są nieporównanie prostsze w konstrukcji od pojazdów z silnikami spalinowymi. I, co za tym idzie, łatwiejsze w codziennej eksploatacji. I dużo tańsze! Nie wymagają wymiany oleju, filtrów czy świec zapłonowych. Trójkołowca można po prostu doładować w warunkach domowych i właśnie takie rozwiązanie wychodzi najtaniej. Największe oszczędności robimy, ładując naszego “elektryka” w domu - wtedy można liczyć nawet 6 złotych za 100 km. Przy wciąż rosnących cenach paliw to czysty zysk. A jeżeli mamy nadwyżkę z własnej fotowoltaiki to jeździmy za free.
Dziecinnie proste w obsłudze
Elektryki nie mają sprzęgła i skrzyni biegów. Kieruje się nimi wyłącznie przy pomocy rąk, które obsługują manetki i przyciski. Trzecie koło czyni jazdę bardziej stabilną w porównaniu z jednośladami, eliminuje ryzyko wywrotki na wirażu, czy w czasie raptownego nawet zawracania do tyłu. To sprawia, że są takie popularne jako środek transportu dla osób z pewnymi dysfunkcjami ruchu oraz dla seniorów.
Przyjemnie i komfortowo
W odróżnieniu od pojazdów z silnikiem spalinowym, trójkołowe skutery elektryczne wytwarzają minimum hałasu i wibracji, przez co jazda staje się prawdziwą przyjemnością. Wiele z nich ma na wyposażeniu nowoczesne udogodnienia, takie jak tylny bieg z kamerą cofania, wygodne fotele z regulowanym oparciem i podłokietnikami, czy blokadę kierownicy. Jeszcze więcej gadżetów można znaleźć w modelach zabudowanych, co upodabnia je do samochodów. Mamy więc tu klimatyzację, alarm, czy szyberdach na upały.
Na każdą pogodę
Trójkołowe skutery elektryczne to mnóstwo rozwiązań technicznych, duża inwencja i niespożyta pomysłowość designerska. Sporą część z nich stanowią trójkołowe skutery zabudowane, przypominające standardem miniaturowe samochody, np. Smarta. To właśnie one - zabudowane trójkołowce elektryczne - nadają się w zasadzie na wszelkie warunki pogodowe. Wyposażone są zarówno w system ogrzewania na zimowe mrozy, jak i w chłodny nawiew w letnie upały. Świetnie radzą sobie z opadami atmosferycznymi, dzięki wycieraczkom na szybach. I oczywiście mają zabudowaną karoserię, która chroni zarówno przed opadami, jak i przed letnim skwarem. W niektórych modelach zamontowano szyberdach na upalne dni.
Zajmują mało miejsca
Zmorą polskich miast są uliczne korki. Aż sześć naszych miast znalazło się wśród 100 najbardziej zakorkowanych miejsc na świecie. Dlaczego by nie zaczerpnąć inspiracji z krajów dalekowschodnich, gdzie różnego rodzaju pojazdy trójkołowe, np. tajskie tuk-tuki czy indyjskie e-riksze, służą do transportu towarów i pasażerów po krętych, wąskich uliczkach? Kompaktowa na ogół konstrukcja trójkołowych skuterów elektrycznych sprawia, że znakomicie nadają się do jazdy, przede wszystkim po mieście. Dzięki nim można się ustrzec stania w uciążliwych korkach. Nie zajmują zbyt wiele miejsca również przy parkowaniu.
Za krótki zasięg?
Wśród tylu pozytywów, które padły tu na temat trójkołowych skuterów elektrycznych, trzeba wspomnieć o ich jednej słabej stronie. Wielu użytkowników trzech kółek obawia się bowiem o ich zasięg. Ile przejadą na jednym doładowaniu? Nie zależy to wyłącznie od pojemności baterii. Przyczyną tego może być zbyt forsowna jazda oraz fakt, że wiele modeli dostępnych na rynku korzysta z zamontowanej fabrycznie baterii kwasowej. Jest na to sposób! Centrum Serwisowe Electricall oferuje wymianę baterii kwasowej na bardziej żywotną, litowo-jonową.
Podsumujmy. Trójkołowe skutery elektryczne mogą być skutecznym remedium na problemy, z jakimi borykają się współczesne miasta: smog i korki uliczne. Jako pojazdy są stosunkowo łatwe w obsłudze i tanie w eksploatacji, dzięki czemu mogą zyskać szerokie spektrum klientów.
Jakie modele oferujemy?
Jeśli powyższe argumenty przekonały Cię do zakupu trójkołowego skutera elektrycznego, pewnie zastanawiasz się, jakie modele tych pojazdów są dostępne na naszym rynku. Czołowymi producentami elektrycznych skuterów trójkołowych w Polsce są Iamelectric z Domaszczyna pod Wrocławiem oraz Electroride z siedzibą główną w Krakowie. Wśród modeli zabudowanych trójkołowców elektrycznych, będących aktualnie w produkcji i jednocześnie dostępnych na zamówienie w Electricall, można wymienić: