Nowy rower w Nowym Roku, czyli program "Mój rower elektryczny" w pigułce
Nowy rower w Nowym Roku, czyli program „Mój rower elektryczny” w pigułce
Chciałbyś kupić sobie rower elektryczny, ale zwyczajnie cię na niego nie stać? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość! Twoje marzenia mogą się spełnić już w Nowym Roku!
W lipcu bieżącego roku odbyły się konsultacje społeczne w sprawie ogólnopolskiego programu dofinansowania do zakupu e-bike’ów „Mój rower elektryczny”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje przeznaczyć na tę inicjatywę około 300 milionów złotych. Powyższa kwota pochodzić będzie z tzw. Funduszu Modernizacyjnego – środków przeznaczonych na modernizację systemu energetycznego a w szczególności na obniżenie emisji spalin w krajach Unii Europejskiej.
Zdaniem eksperta z portalu bikeboard.pl za dwa lata wartość rynku rowerów elektrycznych w Polsce ma wynieść 25 mln zł, a elektryki będą stanowić 28% całego rynku. Oznacza to, że „już wkrótce co trzeci jednoślad w Polsce będzie miał napęd elektryczny”.
Podstawowe założenia i cele programu:
- środki z Funduszu Modernizacyjnego pomogą w zakupieniu 46 667 rowerów elektrycznych i cargo;
- realizacja programu ma potrwać aż do 31.12.2029 r. (przy czym termin składania wniosków planowany jest najpóźniej 30.06.2029 r.) bądź do wyczerpania puli środków;
- refundacja ma pokryć do 50% kosztów zakupu pojazdu, przy założeniu, że nie przekroczy kwot 5000 – 9000 złotych, w przypadku – odpowiednio – rowerów elektrycznych i cargo oraz wózków rowerowych;
- celem podstawowym jest całkowite obniżenie emisji dwutlenku węgla (według założeń aż o 83,139 ton rocznie).
Kto może się starać o dofinansowanie?
Z dotacji mogą skorzystać:
- osoby fizyczne,
- organy administracji samorządowej
- właściciele firm prowadzących działalność oznaczoną następującymi PKD:
- 49.41.Z – transport drogowy towarów;
- 53.10.Z – działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operator publiczny)
- 53.20.Z – pozostała działalność pocztowa i kurierska;
- 77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Jak uzyskać dofinansowanie do zakupu e-bike’a? Warunki szczegółowe:
- przedmiotem wniosku może być wyłącznie sprzęt zakupiony, z poświadczeniem zakupu w postaci faktury bądź paragonu, w tym sprzęt pozostający przed upływem tzw. okresu trwałości, który wynosi maksimum 2 lata od daty zakupu; to oznacza, że wnioski o dofinansowanie, np. roweru używanego lub zakupionego w Chinach, będą odrzucane;
- z dofinansowania są wyłączone pojazdy wzięte w leasing, części zamienne oraz wyposażenie zamienne, zamontowane w ramach upgrade’u, np. nowe, wygodniejsze w porównaniu z fabrycznym siodełko;
- przed złożeniem wniosku pojazd należy obowiązkowo zarejestrować na policji w celu uzyskania niezbędnych do poruszania się po drogach publicznych uprawnień;
- wnioskować można o dofinansowanie do dwóch lub więcej sprzętów, przy czym przepis ten dotyczy wyłącznie osób z zarejestrowaną działalnością gospodarczą, a ponadto ustawodawca wymaga, aby do każdego sprzętu wnioskodawca złożył osobny dokument;
- każdy sprzęt będący przedmiotem wniosku powinien spełniać wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, czyli:
- posiadać akumulator litowo-jonowy lub w podobnej technologii, o minimalnej pojemności 10 Ah, czyli 360 Wh (oraz standardowym dla e-bike’ów napięciu znamionowym do 36V),
- nie przekraczać przepisowych wymiarów, szczególnie 90 cm szerokości,
- dysponować zasięgiem wspomagania minimum 50 km oraz znamionową mocą ciągłą do 250W,
- pochodzić od producenta z jednego z krajów unijnych,
- posiadać opcję jazdy bez wspomagania,
- posiadać opcję ładowania przy pomocy gniazdka elektrycznego,
- posiadać ładowarkę i adapter w zestawie, w momencie zakupu.
Rowery elektryczne – wykaz „za” i „przeciw”
Za zakupem roweru ze wspomaganiem elektrycznym przemawiają następujące atuty:
- brak wymogu dodatkowych uprawnień,
- łatwa eksploatacja oraz bezobsługowość poszczególnych podzespołów,
- możliwość wsparcia dla osób starszych lub z niepełnosprawnością, które jednak chcą zachować mobilność,
- ułatwienie w poruszaniu się na terenach wyżej położonych i pofałdowanych, np. w górach.
Słabymi stronami rowerów elektrycznych mogą się okazać:
- waga własna pojazdu (zwykle minimum 25 kg),
- pojemność baterii (zasięg zwykle do 70-100 km),
- cena (w przypadku rowerów cargo przekraczająca nawet kwotę 20 000 złotych).
To właśnie z myślą o tym ostatnim aspekcie powstał program „Mój rower elektryczny” – dofinansowanie do zakupu e-bike’a w wysokości do 50%. Osoby planujące wykorzystanie maksimum dofinansowania, powinny brać pod uwagę modele w cenie około 10 000 złotych. Wówczas będą mogły nabyć wymarzonego przez siebie „elektryka” nawet w cenie 5000 złotych.
Kilka słów na temat jak ubezpieczyć swój rower elektryczny
Ponieważ rower elektryczny jest na ogół sporym wydatkiem, warto wziąć pod uwagę jego ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków.
Rower z napędem elektrycznym traktowany jest przez ubezpieczycieli z reguły jako jeden z elementów wyposażenia nieruchomości i dlatego jego właścicielom oferuje się ochronę finansową na wypadek:
- zniszczenia przez osoby trzecie,
- kradzieży z włamaniem,
- zalania przez powódź,
- przepięcia,
- szkody wyrządzonej własnoręcznie.
Uwaga! Rower elektryczny musi posiadać napęd alternatywny (siłą własnych mięśni), bo w przeciwnym przypadku taki pojazd zalicza się do kategorii mechanicznych, które nie podlegają ochronie w ramach ubezpieczenia domu i mieszkania.
Uwaga! W przypadku kradzieży lub zajścia tzw. szkody całkowitej e-bike’a, do którego przyznano ci dofinansowanie, możesz ubiegać się o dopłatę ponownie.