Motocykl lub skuter elektryczny?
Kiedy i dla kogo będzie to lepszy wybór niż elektryczna hulajnoga.
Legenda miejska głosi, że wszyscy w Electricall jesteśmy gorącymi fanami czy wręcz „wyznawcami” hulajnóg elektrycznych. Że chcemy wszystkich na nie przesadzić i przedstawiamy je jako remedium na miejskie korki, smog, kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie, hiperinflację i wszelkie inne zło tego świata ;) Jak w każdej legendzie tak i w tej jest trochę prawdy. Prawdą jest, że propagujemy elektryczną hulajnogę jako ciekawą alternatywę dla samochodu spalinowego w mieście. Ciekawą ale nie jedyną. Bo chociaż przesiadka z samochodu na elektryczną hulajnogę to rzeczywiście dla wielu osób optymalne rozwiązanie, to jednak nie dla każdego i nie w każdej sytuacji.
Kiedy wybrać motocykl lub skuter?
Są dwie główne przyczyny kiedy warto rozważyć coś większego i szybszego niż elektryczna hulajnoga: (1) duże odległości, (2) braki w infrastrukturze rowerowej na trasie naszych codziennych dojazdów. Jeśli codzienna odległość do pokonania wynosi 10 km lub więcej w jedną stronę a do tego nie mamy na całej trasie ciągłej drogi rowerowej, codzienny dojazd elektryczną hulajnogą może nie być aż tak bardzo przyjemny, wygodny i bezpieczny jak to Wam nieraz na filmikach oraz w innych okolicznościach opowiadają ludzie z Electricall ;)
Warto wtedy rozważyć przesiadkę nie na hulajnogę ale właśnie na skuter elektryczny (najczęściej jest to motorower) lub na elektryczny motocykl. W tym przypadku zachowujemy praktycznie wszystkie korzyści przesiadki na elektryczną hulajnogę ponieważ nadal możemy skutecznie omijać korki a koszty dojazdów, choć nieco wyższe niż hulajnogą, są wciąż znikome w stosunku do dojazdów samochodem spalinowym. W tym miejscu warto jednak wyjaśnić, że ”omijanie korków” skuterem czy motocyklem w praktyce wygląda nieco inaczej niż przy jeździe hulajnogą. Tutaj poruszamy się przecież razem z samochodami w ruchu ulicznym. Gdzie więc te korzyści? Otóż są i to całkiem realne a sprowadzają się, upraszczając wywód, do tego, że na szerokich jezdniach, nie stoimy w „kilometrowym” korku przed czerwonym światłem. Nie jesteśmy zwolennikami jazdy pomiędzy samochodami, pomijając kwestie prawne jest to po prostu niebezpieczne. Ale jeśli mamy długi sznur samochodów stojących w 2 lub więcej pasach przed skrzyżowaniem – możemy, korzystając z małej szerokości naszego jednośladu, całkiem legalnie i bezpiecznie podjechać między pasami aż do linii świateł… a następnie na zielonym świetle, korzystając z innej, bardzo miłej cechy naszego pojazdu, czyli rewelacyjnego przyspieszenia, wystartować i odjechać zanim kierowcy zdążą wrzucić 1-szy bieg. Podkreślamy że taka technika jazdy jest całkowicie legalna również w Polsce a w takich krajach jak Włochy jest wręcz koniecznością pozwalającą rozładować korki miejskie przez zwiększenie przepustowości skrzyżowań. Krótko mówiąc, chodzi o to że gdyby kierowcy skuterów wybrali samochody to miasto byłoby znacząco bardziej zakorkowane. Kierowcy w tych krajach są tego w pełni świadomi i można powiedzieć, że samochody tam harmonijnie współdzielą przestrzeń ze skuterami.
Motocykl czy skuter?
Na początek wyjaśnijmy, że skuter elektryczny również może być formalnie motocyklem. Faktem jest, że skutery, tak spalinowe jak elektryczne, najczęściej rejestrowane są jako motorowery. Rodzi to pewne ograniczenia, np. prędkość max wynosi 45 km/h a moc silnika jest ograniczona do 4 KW – ale pojazd taki jest mniejszy, lżejszy, bardziej zwinny i nie wymaga specjalnych uprawnień. W Polsce każdy posiadający prawo jazdy kategorii B może nim jeździć. Występują też skutery rejestrowane jako motocykle w tzw. kategorii A1, gdzie każdy kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B minimum 3 lata również może nimi jeździć. Skuter kategorii A1 warto rozważyć jeśli będziemy poruszać się obwodnicami lub innymi drogami gdzie ograniczenie prędkości jest podniesione do 70 km/h lub wyżej – ponieważ prędkość maksymalna takich pojazdów wynosi 70-100 km/h, dzięki czemu unikamy potencjalnie niebezpiecznych dla nas sytuacji związanych z wyprzedaniem nas przez jadące szybciej samochody. Podsumowując: skuter w kategorii motorower wybierzemy gdy nie mamy uprawnień do jazdy mocniejszym sprzętem lub gdy bardziej nam zależy na zwinności lub niższej cenie. Skuter kategorii A1 (lub nawet pełnej kategorii A) wybierzemy gdy posiadamy stosowne uprawnienia i potrzebujemy jeździć szybciej.
Uzupełniając powyższe niuanse rozjaśniające różnice pomiędzy motorowerem a motocyklem (kategorii A1 czy A) warto jeszcze powiedzieć o najważniejszej praktycznej różnicy pomiędzy skuterem a sportowym motocyklem/motorowerem. Otóż klasyczny kształt motocykla/motoroweru gdzie w wersji spalinowej bak na paliwo był umieszczony „między nogami” kierowcy, ma swój urok i bardzo wielu zwolenników. W wersjach elektrycznych takich konstrukcji w miejscu baku najczęściej pojawia się bateria i nadal mamy zachowany sportowy styl. Praktyczna różnica polega na tym że w przypadku gdy podczas jazdy złapie nas deszcz skuter zdecydowanie lepiej niż sportowy motocykl uchroni nas przed przemoczeniem ubrania.