Aby trafnie dobrać hulajnogę elektryczną warto przyglądnąć się kilku kluczowym parametrom oraz skonfrontować je w praktyce ze swoimi potrzebami. Oto te najważniejsze z nich:
- Zasięg hulajnogi
Pojemność baterii jest istotnym czynnikiem kosztowym przy zakupie elektrycznej hulajnogi, warto więc dobrać ją optymalnie. Nasza rekomendacja jest taka żeby zasięg na jednym ładowaniu wynosił minimum 200% przewidywanego dziennego dystansu. Dlaczego? Pełne ładowanie baterii trwa kilka godzin i nie zawsze mamy warunki do tego by ją podładować w ciągu dnia. Dwukrotny zapas zasięgu przyda się na niekorzystne warunki (wiatr, niska temperatura) oraz na sytuacje losowe gdy trzeba pojechać dalej. Poza swobodą użytkowania taki zapas pojemności będzie korzystnie wpływał na żywotność baterii, która znacząco się poprawia jeśli bateria nie jest zbyt często głęboko rozładowywana. Jeśli zapewnienie zapasu zasięgu na cały dzień jest niemożliwe lub zbyt kosztowne to możemy jednak zaplanować doładowywanie hulajnogi w ciągu dnia - np. bezpośrednio po przyjechaniu do pracy podłączamy ją do gniazdka.
Należy tutaj wspomnieć że wiele osób wciąż ma zakodowaną w głowie szkodliwość częstego doładowywania, która była prawdziwa dla dawnych generacji baterii w pierwszych telefonach komórkowych. Baterie litowo - jonowe stosowane obecnie wprost przeciwnie - mogą być ładowane dowolnie często, a ich długowieczności sprzyja unikanie ekstremalnego rozładowania – dlatego właśnie tak korzystne jest posiadanie stosownego zapasu zasięgu.
- Rozmiar i rodzaj kół.
Rozmiar ma znaczenie. Średnica i rodzaj kół to podstawowy czynnik decydujący o komforcie, bezpieczeństwie jazdy i możliwych zastosowaniach elektrycznej hulajnogi. Tanie, lekkie konstrukcje mają zazwyczaj małe kółka 5 calowe, które świetnie nadają się do jazdy po idealnie gładkim asfalcie lub betonie...i w praktyce tylko tam. Jazda po kostce chodnikowej jest już mało komfortowa a przeciętnej jakości chodnik może stanowić wręcz zagrożenie dla użytkownika. Nieco lepszym rozwiązaniem dla lekkich konstrukcji kompaktowych jest średnica kół 8 - 8,5 cali z pompowanymi oponami. Jeśli większość twoich tras będą stanowiły ścieżki asfaltowe ale chcesz bez obawy wjechać też na kostkę czy niezbyt idealnie ułożone płyty chodnikowe na takich kółkach już dasz radę. Jeśli natomiast twoim priorytetem jest bezpieczeństwo i komfort jazdy wybierz koła o średnicy 10 cali lub większej. Małe koła zazwyczaj nie mają pompowanych opon i służą do jazdy po idealnie gładkich powierzchniach.
Do normalnego użytku w mieście stosuje się koła minimum 8 calowe przy czym koła pełne, bez pompowanej opony powinny być stosowane tylko w konstrukcjach z dodatkową amortyzacją. Koła pełne mają gorszą przyczepność, bardzo słabo amortyzują drgania i generalnie źle wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy jak również na żywotność sprzętu. Zalety koła pełnego to nieco mniejsze zużycie energii oraz redukcja kosztów wymiany przebitej opony/dętki - w naszej ocenie bilans korzyści i strat przemawia jednak zdecydowanie za kołami pompowanymi.
- Moc silnika
To parametr, który decyduje o tym jak szybka i dynamiczna jest nasza hulajnoga, jak sobie poradzi przy danej masie użytkownika z podjazdem pod górę czy z jazdą pod wiatr. Teoretycznie moc silnika decyduje też o prędkości maksymalnej ale z racji ograniczeń prawnych jakie weszły w Polsce w maju 2021 roku (obowiązek ograniczenia do 20 km/h) ten wątek pominiemy tutaj milczeniem.
Podstawowa, najczęściej spotykana moc silnika w hulajnogach elektrycznych to 250W. Taki silnik wystarczy żeby osobę o masie do 100 kg na w miarę płaskiej powierzchni transportować w prędkościami do 20 km/h. Nie są to demony przyspieszenia i zazwyczaj zwalniają w widoczny sposób na podjazdach a przy cięższych osobach czy też przy mocnym wietrze czołowym mogą wręcz odmówić dalszej współpracy. Jeśli budżet na to pozwala warto więc wybrać nieco mocniejszy silnik, optymalnie w przedziale 300W-800W. Pamiętajcie, że zapas mocy w silniku nie wpłynie znacząco na zużycie energii, on się po prostu przyda w trudniejszych warunkach - a na zużycie energii wpływa przede wszystkim technika jazdy. Im mocniejszy silnik tym ważniejsze jest posiadanie mechanizmu odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Jest to tzw. system KERS, który w mocniejszych hulajnogach jest standardem a w przypadku silników do 250W jest z kolei bardzo rzadko stosowany gdyż jest tam mało wydajny.
Uwaga! Pisząc mocy silnika powinniśmy zawsze podawać tzw. moc ciągłą. Uczciwi sprzedawcy, którzy są w zdecydowanej większości tak właśnie czynią. Do tej grupy nie należy zaliczać sprzedawców, którzy podają tzw. moc chwilową – zazwyczaj 2 x wyższą
- Hamulce
Dobra i bezpieczna hulajnoga elektryczna powinna mieć 2 hamulce mechaniczne – tarczowe lub bębnowe. Każde odstępstwo od tej reguły to jakiś kompromis z bezpieczeństwem użytkownika. W droższych modelach występuje dodatkowo system hamowania elektromagnetycznego z odzyskiwaniem energii, dzięki czemu przy łagodnym hamowaniu nie zużywają się klocki hamulcowe a energia hamowania służy do doładowania baterii. Jak to działa? Zazwyczaj po lekkim naciśnięciu dźwigni hamulca w pierwszej kolejności uruchamia się odzyskiwanie energii (hamulec elektromagnetyczny) a dopiero mocniejsze dociśnięcie dźwigni uruchamia klasyczne hamowanie mechaniczne.
Należy pamiętać, że pod względem bezpieczeństwa same hamulce elektromagnetyczne nie są tak skuteczne jak hamulce mechaniczne więc warto się wystrzegać modeli bazujących jedynie na hamulcu elektromagnetycznym gdyż ich droga hamowania jest znacznie dłuższa!
- Zawieszenie
Lżejsze konstrukcje nie mają amortyzowanych kół co jest dopuszczalne jeśli mamy pompowane koła o średnicy minimum 8 cali a optymalnie 10 cali. W droższych i cięższych konstrukcjach stosowana jest dodatkowo amortyzacja obu kół (tylko nieliczne konstrukcje mają amortyzację jednego koła). Amortyzacja bez wątpienia poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jeśli decydujemy się na droższą i cięższą hulajnogę amortyzatory są właściwie tutaj standardem. Warto wówczas jednak w praktyce przetestować i porównać różne modele ponieważ jakość pracy amortyzacji bardzo mocno związana jest z wagą użytkownika. Sztywne zawieszenie będzie słabo pracować z lekkim użytkownikiem, niektóre konstrukcje mają możliwość regulacji sztywności zawieszenia inne mają stałe parametry i wtedy warto dobrać odpowiedni model do swojej wagi.
Należy pamiętać, że właściwie dobrane amortyzatory nie tylko podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy ale też znacząco poprawiają żywotność urządzenia chroniąc przed drganiami tak ważne elementy jak bateria czy elektroniczne układy sterujące.
Odwiedź nasz salon sprzedaży w Rzeszowie i sprawdź, który model jest najlepszy dla Ciebie!